Tenkiu Dear!

Sunday, January 23, 2011

Maruah dan Blog

Assalamualaikum. Petang-petang ahad nih memang sedap sangat lah kalau tidur. Hahaha. Qada' tidur yang tak cukup seminggu. Aku dah qada' tadi. Tapi tu pun sebab kepala pening. Ingatkan nak tido lama sikit tapi sebab cuaca dah makin panas macam tak best pulak. Nanti makin pening. So, bangun dan solat.

Okeh. Petang ni nak cakap pasal isu MARUAH & BLOG. Apa kaitan maruah dan blog?

Kucing pun bergaduh tapi gaduh-gaduh manja je. Hehehe
(picture from here)


Aku terasa nak menulis tentang isu ni sebab bila buat blogwalking, aku nampak banyak blog yang tidak menjaga maruah orang lain terutama dalam isu meluahkan rasa tidak puas hati. Kenapa aku cakap macam tu? Yelah, terang-terang kau bagitau siapa orangnya, apa FB dia dan sebagainya. Yang buat ni bukan budak-budak sekolah je yang memang terkenal dengan sifat mudah melenting, gaduh pasal bf, gf, tapi orang dah dewasa pun buat. Tolonglah. Kau dah dewasa. Tunjuk contoh yang baik kepada yang muda-muda.

 Ye, aku tau blog tu kau punya, suka hati kau nak tulis apa kan? Jawapan standard kalau ditegur. Tapi kalau ye pun, jangan mendedahkan aib orang walau teruk macam mana pun orang tu buat kat kau. Kau kena sabar, kau kena yakin dengan kuasa Allah. Buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat. Aku pun tau kalau kita menulis kat blog ni, luah apa yang terpendam, memang kita akan rasa puas hati, lega sangat! Tapi janganlah pergi dedahkan identiti orang tersebut. Tak baik tau. Kalau kita menjaga aib orang, Allah akan menjaga aib kita. Kita ni pun manusia biasa. Ada buat silap kan? Nak ke Allah dedahkan aib-aib kita tu? Tak nak kan? Nanti kita juga yang malu.

Aku menulis ni tak tujukan pada sesiapa pun sebab aku takde jadi mangsa blog-blog tersebut. Sekadar mengingatkan sesama blogger, sesama manusia. Aku juga tak lari daripada membuat kesilapan. Aku juga banyak tak puas hati dengan orang. Tapi aku tahu kepentingan kita menjaga aib orang. Sebab itu Allah kurniakan kita sifat sabar. Sabar itu cantik wahai sayang-sayang sekalian. Sabar itu indah. Sabar itu dapat jadikan kau manusia yang lebih tabah dan kuat. Jadi manusia pemaaf. Tengok... Berapa banyak sifat lain akan kau dapat bila kau sabar. Tak rugi kan bila kita sabar. Allah ni Maha Adil. Dia takkan biarkan hambaNya yang sabar dianiaya oleh hamba-hambaNya yang lain.

Nak sabar itu memang sangat perit. Sangat seksa. Tapi kau kena tanamkan dalam diri, dalam hati, dalam minda, kau boleh buat. Kau boleh sabar! Kau mesti percaya setiap peristiwa ada hikmahNya. Bila orang sakitkan hati kita, buat kita macam sampah dan sebagainya, itu namanya dugaan. Allah beri kita dugaan sebab Dia tahu kita mampu untuk menghadapinya dengan baik, dengan tenang dan sabar. Dia nak lihat sejauh mana kita boleh membina sifat-sifat baik, sifat-sifat positif dalam diri kita bila kita diberi dugaan. Konsep sama lah macam exam. Bila dah nak exam, kita tahu soalan tu susah. So, kita berusaha juga untuk belajar walaupun tahu soalan dia memang susah. Tapi bila tiba masa kita jawab, kita tengok soalan tu senang. Sebab apa? Sebab kita belajar. Itu hasilnya. Kita dapat jawab soalan dengan mudah dan yakin. InsyaAllah, result pun kita boleh dapat yang baik. Setimpal dengan usaha kita.

So, kepada anda yang pernah melalui situasi sebegini, jangan terasa hati jika anda pernah melakukan perbuatan di atas. Kesilapan boleh diperbaiki. Lepas ni kalau tak puas hati, tulis je dalam blog tu tapi jangan dedahkan identiti. Kalau nak juga letak nama, ubah la nama si polan tu kepada nama lain yang kau sorang je tau. So, takdelah timbul pergaduhan, rasa tak puas hati sebab biasanya benda tu berlarutan.

"I'm sorry...." Kata kucen tu..
(picture from here)


Kucen pun boleh berbaik dengan ayam...
(picture from here)


Aku doakan kita semua dilindungi daripada sifat hasad dengki manusia dan diberikan kesabaran yang tinggi dalam menjalani hidup kita ni. InsyaAllah..AMIN...

Chill okay? Kau manusia yang hebat. Ingat tuh. Tapi jangan pulak timbul riak ye. Hehehe.

notadurian: Kalau lepas ni ada yang nak kondem aku sebab entry ni, aku redha je. Bukan aku buat jahat pun kan? Relax lah kawan...

No comments:

HeartBeat