Tenkiu Dear!

Friday, July 9, 2010

Bihun Sup Bebola Ayam

Arini aq nak share resepi Bihun Sup Bebola Ayam. Siang tadi aq buat.. Nak tahu caranya? Meh tengok...


Bahan-bahan:
Bihun -1 paket
Bawang besar - 1 biji (ditumbuk)
Bawang putih - 5 ulas (ditumbuk)
Halia - 3 inci (ditumbuk)
Lada Merah - dihiris
Lada Hijau - dihiris
Cili padi - ikut suka nak letak bape (ditumbuk sedikit)
Sup bunjut - alternatif untuk rempah ratus (lau korang xreti nak agak la)
Serbuk lada hitam
Serbuk lada putih
Asam keping - 1.5cm
Isi ayam / udang
Bebola ayam - suggest jenama Farm Best
Bebola ikan / fish cake -jgn byk sgt, nnt rse hanyir
Sayur sawi / Carrot
Telur - 2biji


Bihun :
Rendamkan bihun dalam air panas. Agak dah lembut sikit tu, masukkan dalam kuali dengan sedikit air panas. Kacau dengan api kecik je. Tambahkan sedikit garam supaya bila bihun tu korang campur dengan sup, dia tak rasa tawar. Tapi, jangan sampai lembik sangat taw bihun tu. Dah sap tu, toskan..


Sup:
1. Tumiskan bawang besar, bawang putih, halia, lada merah, lada hijau & cili padi. Kacau jap. Pastu masukkan isi ayam, bebola ayam, bebola ikan, fishcake dan akhir sekali udang.
2. Tambahkan air. Biarkan air tu panas dulu. Lepas tu, masukkan batang sawi, carrot & sup bunjut.
3. Bila dah betul-betul mendidih, masukkan garam, lada hitam, lada putih, asam keping & serbuk perasa. Guna Pasti Sedap tu pun ok jugak. Kiub pati ayam pun boleh. Semuanya letak secukup rasa ikut tekak korang.
4. Pukul telur yang 2 biji tu. Pastu tuang slow2 sambil senduk tu korang lalukan kat atas kuah tu( buat ikut putaran lawan arah jam). Nanti korang nampak la telur tu halus2 je masuk kat dalam kuah tu..
5. Maukkan daun sawi. Tutup api terus.




Kuahnya....


Dah siap.. Lau korang nak sebatikan bihun tu dengan rasa kuah, korang campurkan la dalam kuali dan masak sikit. Biar kuah tu meresap dalam bihun. Tapi jangan la semua bihun tu korang masukkan dalam periuk kuah bihun sup tu..Kang jadi lembut sangat.. Buat camtu untuk diri sendiri je la.. Kalau rajin...




Yang ni aq masuk dalam kuali untuk sebatikan rasa.. Ni aq sorang makan je taw.. Heheh...


Ok, selamat mencuba.... ;)

3 comments:

-telordibasuh- said...

wa,,hehee..suke yerk memasak hehe...

Cik Durian said...

sgt minat.. lau nk tgk byk lg, gi kt fb sy..

http://facebook.com/sitisarahnadia88

tapi kena add dlu la..sbb private..

Hapiz Rahman said...

macam sedap je..

(telur ni entri pompuan dia suka a komen.. haha)

HeartBeat