Tenkiu Dear!

Thursday, February 3, 2011

Krisis di Mesir - Tindakan Anda?

Assalamualaikum w.b.t.

Sejak kebelakangan ni, kecoh dengan isu krisis di Mesir. Kepada anda yang ada keluarga, saudara mara even kawan sekalipun kat sana, konfem risau kan? Tertanya-tanya apa nasib diorang kat sana. Aku bukan nak update pasal keadaan diorang kat sana sebab korang boleh tengok sendiri kat blog atau FB ni:


atau FB


Apa yang aku nak cakap kat sini ialah pemikiran sempit sesetengah orang yang sifatnya tak reti bersyukur dan asyik merungut. Kita ketepikan agenda politik yang mungkin terselit dalam isu ini. Jom kita berfikir dari sudut kita, seorang MANUSIA.


  Picture credit to : link
Aku tengok, ramai yang merungut dengan operasi kerajaan Malaysia untuk menyelamatkan dan membawa keluar rakyat Malaysia dari Mesir. Ada yang cakap Malaysia ni lambat bertindak, tak kurang juga yang merungut tentang kekurangan informasi daripada pihak kerajaan. Macam-macam lagi lah. 

Maaf kepada yang terasa tapi ada tak anda terfikir yang kerajaan kita bukan nak selamatkan 10 20 orang je kat sana tapi beribu. Nearly 11000 orang! Kalau susun dalam kapal terbang pun, berapa banyak kapal terbang nak kena ada? Kalau letak dalam kapal laut yang besar tu, muatan pun ada kapasiti dia kan? Think logically. Kita takde 'PINTU SUKA HATI' dalam cerita doraemon tu yang boleh tembus mana-mana tempat. Kalau ada, maybe dah setel pun operasi tu. Itu cerita kartun. Abaikan! Kita hidup kat dunia realiti.

Canggih macam mana pun teknologi, kesabaran tetap diperlukan. Bila kita dengar ada usaha untuk membawa pulang mereka yang berada di Mesir, kita sepatutnya bersyukur. Sekurang-kurangnya ada pihak yang bertindak, dengan perbuatan, bukan hanya dengan percakapan. Bersyukurlah... Allah takkan mengubah nasib kita melainkan kita berusaha untuk mengubahnya. USAHA! Kerajaan Malaysia sedang berusaha. Kita? Apa kita boleh buat? Berdoa.. Mungkin juga boleh buat solat hajat beramai-ramai. Itu juga dinamakan usaha.

Picture credit to: link
Bersyukur dan sabar. Itu yang penting. Kita tak boleh nak fikir yang kerajaan akan cari kita untuk beri maklumat tentang mereka di Mesir. Kita sendiri kena update tentang hal itu. Perkara ni besar, melibatkan ramai orang. Jangan harap semua benda nak datang terus kat depan mata kita. Usahalah mencari maklumat daripada pihak kerajaan atau sesiapa. Kepada ibu bapa atau sesiapa yang tidak mampu untuk mendapatkan maklumat ini, mungkin atas faktor kewangan atau keuzuran dan sebagainya, anda sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, sihat dan berkemampuan, bantulah mereka. Ini masanya nak berbakti. InsyaAllah, ada pahalanya jika dilakukan dengan ikhlas. Banyak lagi cara kita boleh buat selain daripada berterusan merungut dan saling menyalahkan.

Jadi, apa tindakan anda? Fikir-fikirkanlah....

notadurian1: Entry di atas tidak ditulis berdasarkan isu politik. Hanya sekadar pendapat.

nota durian2: Maaf kepada mana-mana pihak yang terasa. Jika ada tersilap di mana-mana, harap boleh tegur saya. Betulkan saya. TQ


No comments:

HeartBeat