Tenkiu Dear!

Wednesday, February 9, 2011

I LOVE YOU ( A Confession)

Assalamualaikum w.b.t...

Hope semuanya sihat-sihat je ye. Enjoy your life as you'll never see tomorrow! Hehehe..

Kisah aku dan orang-orang disekeliling aku. Yup, ada orang cakap, "Kau pikir pasal kau je, tak payah pikir pasal orang lain. Buat semak kepala je! ". Yes, ada kalanya kena buat macam tu terutamanya bila berhadapan dengan situasi orang sibuk bercakap pasal kita dan benda itu hanya sekadar luaran. Biasalah kalau dah namanya manusia. Aku sendiri pun tak terlepas dari buat kesilapan macam tu. Jahatnya aku. Nasib baik ada yang tegur supaya aku tak judge orang dari luaran, kenal dulu. Terima kasih sebab ingatkan aku bila aku alpa. Jasamu dikenang! I'll remember every of your words!

Okeh. Lupakan pasal atas tu. Buang yang keruh, ambil yang jernih. (Sila sambung sendiri. Kalau nak nyanyi macam P Ramlee tu pun voley).

Hurm. Hidup aku sekarang dah tak boleh nak fikir untuk jangka masa terdekat. Tak boleh nak "jual ikan" a.k.a selfish. Aku kena fikir untuk 10 tahun akan datang. Dalam hidup aku, bukan aku seorang je yang wujud. Ramai lagi. Sebab tu aku kena consider semuanya. Mungkin ada yang terlepas pandang, kena renungkan balik. It is kinda stressful for me to consider everything and everyone in my life. Tapi kena lalui juga kan? Aku dah nak masuk umur 23 tahun pun. Umur yang tak masuk dah dalam kategori untuk fikir enjoy je without thinking of tanggungjawab yang bersusun. Enjoy tu enjoy juga tapi tanggungjawab kena jalankan. It is a process of being matured i think. Being a person that can think wisely and make a wise decision!

One thing, my prob is aku suka fikir pasal masalah orang lain even masalah aku pun beratur tunggu nak diselesaikan. Especially masalah my dear family and orang-orang yang rapat dengan aku. Okey, sapa-sapa yang mual baca entry ni boleh stop baca and tutup window blog ni. I don't mind. Thank you! Hurm. I'm not saying that aku ni baik sangat. No! It is definitely a big NO! It is just i love them and i care for them. I don't want to see the persons I love being unhappy and stress. I hate to see that, honestly! If you are me, you'll be just the same. If you love someone, you want to see them happy all the time, with a big smile. Am i right?

Somehow, bila aku tak dapat nak tolong selesaikan masalah mereka, apa yang boleh buat maybe just make some suggestion and finally, pray for them. Doa banyak-banyak. It is definitely the most moved situation when you pray for your love one. Sedihnya rasa. Sebak sangat. Lagi-lagi bila mendoakan untuk kedua ibu bapa kita. Kan? Air mata jangan cakap lah. Memang racing je kuar dari mata. Parents is the most precious asset you got in your life. Aset yang dipinjamkan oleh Allah. Kadang-kadang bila aku dah susahkan parents aku terutama bab duit, aku jadi sangat sedih. Down giler. Nak mintak duit pun boleh kuar air mata. Rasa sangat menyusahkan. Gosh..... Kuar dah air mata ni. Sob..Sob...


Hurm. Aku sedih juga bila mama pernah cakap, "tanggungjawab ibu bapa untuk sediakan keperluan anak-anak. Anak-anak just fikir belajar betul-betul." Ayat mama bukan lah macam tu tapi maksudnya sama. Abah pun bila anaknya perlukan duit usaha juga cari even duit tak berapa nak ada. Mama lagi lah. Sangat terhutang budi dengan my parents. Sebab tu untuk enjoy dengan kawan-kawan, aku terpaksa korbankan. Kadang-kadang je boleh join. Kalau orang nampak aku ni selalu je enjoy, gi sana, gi sini, aku tak enjoy menggunakan duit. Enjoy but at the same time, saving! Yang tahu kebenaran tu taulah, yang tak tau tu, terpulanglah korang nak cakap apa. Seriously, aku tak kisah. Aku memang tak mampu lagi-lagi dengan hal PTPTN ni yang entah zaman bila nak selesai. Nak mohon naik kadar pun proses entah berapa lama. Walaupun parents aku cikgu dua-dua, tak bermakna kami keluarga senang. Maybe selesa tapi takdelah kaya-raya. Banyak keperluan yang perlu menggunakan duit. Itu yang sesetengah orang tak faham. Diorang just fikir, parents cikgu dah tentu banyak duit. Haih... Silap besar!



Anyhow, I love my parents so much. Maybe aku tak cakap depan-depan tapi Allah je tau macam mana aku sayang family aku. Selisih faham tu normal. Aku pun sayang adik-adik aku walaupun aku tak tunjuk. InsyaAllah, one day aku akan buat family aku senang. Mama dan abah boleh duduk rumah relaks, tumpu kepada ibadah etc. Pergi tunaikan haji. Adik-adik aku pun aku boleh tanggung pelajaran etc. I need and must work on that! Doakan aku berjaya realisasikan impian tu. Kerana aku sayang mereka yang berada di dalam hidup aku. Kepada yang tersenyum sinis tu, teruskan je lah. Manusia takkan sedar selagi dia sendiri tak alami dugaan tersebut. Bila dah rasa, baru taw camne kan? Bersyukurlah, Allah dah berikan kehidupan yang selesa pada kita. Jangan leka sangat dengan keselesaan tu. Keselesaan tu adalah ujian untuk kita. Bila adanya keselesaan, adanya juga kesusahan. Sentiasa bersedia untuk hadapi dugaan dalam hidup. Carilah kekuatan tu. Terutama daripada Allah. Sebagai tambahan, carilah orang yang boleh memberi kekuatan tu kepada kita. Beri sokongan, bukan untuk menjatuhkan lagi. Hidup kan macam Eye on Malaysia (dah takde pun sekarang. Hehehe.). Sekejap kau kat atas, sekejap kau kat bawah. Sama-sama kita mengingatkan diri kita ye!

Confession ni terlalu panjang untuk dibuat. Ni je yang mampu terluah sebab tak semua benda boleh share dengan orang. A secret is a secret. You must keep it! Jangan tersilap share secret dengan orang sebab kita tak tau apa nak jadi in future. Berhati-hatilah di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang! Hahahaha.

No comments:

HeartBeat