Tenkiu Dear!

Tuesday, February 15, 2011

A Real Role Model - Nabi Muhammad S.A.W.

Assalamualaikum....

Bersempena dengan hari ulangtahun keputeraan baginda Nabi Muhammad S.A.W. , ku ingin mengucapkan selamat menyambut Maulidur Rasul.

Ingat tak masa kecik-kecik dulu, kita ni ingat macam-macam pasal sirah baginda S.A.W.? Bagi yang bersekolah agama, subjek Sirah biasanya jadi peberet kan berbanding subjek lain? Yelah, kisah-kisah Nabi dan para sahabat serta perjuangan mereka menegakkan agama Islam sangat menarik perhatian. Aku sendiri dulu banyak hafal kisah-kisah tersebut, terutama daripada bacaan aku menerusi koleksi sirah nabi yang ada kat rumah aku. Aku memang ulang-ulang baca buku tu beberapa tahun sebab memang sangat menarik gaya penyampaian dia. Tapi aku tak ingat pulak tajuknya.

Credit to diwanikraf.com


Nama-nama Rasul, selawat, ramai daripada kita hafal daripada lagu-lagu kumpulan Raihan kan? Yup, aku pun sama. Kalau tak, belum tentu boleh hafal semua tu sampai sekarang. Semoga Allah merahmati insan-insan yang berusaha mendekatkan kita dengan Allah Taala dan kekasihNya. Btw, tadi aku terbaca kisah "Mata Air" oleh Hanis Zalikha. Memang apa yang disampaikan tu kebanyakan daripada kita lalui juga. Contohnya, zaman kegemilangan kumpulan Raihan mendidik jiwa kanak-kanak untuk mencintai Islam menerusi lagu-lagu mereka. Kalau nak baca penulisan Hanis Zalikha, boleh ke link ini : Hanis Zalikha - Mata Air


Korang ingat tak lagi biodata Nabi Muhammad S.A.W.? Meh aku cerita sikit untuk refreshkan ingatan masing-masing.

Nabi Muhammad s.a.w. dilahirkan di kota Mekah pada Isnin, 12 Rabiulawal. Bapa baginda S.A.W. bernama Abdullah bin Abdul Muthalib manakala ibunya bernama Aminah binti Wahb. Bapanya meninggal ketika baginda S.A.W. berada di dalam kandungan manakala ibunya meninggal ketika baginda S.A.W masih kecil.


Nak tau lagi pasal kisah Nabi Muhammad S.A.W? Boleh tengok kat sini : Nabi Muhammad S.A.W . Ni pulak lagu Raihan yang menceritakan serba sedikit kisah baginda S.A.W. Tajuknya ialah Nabi Anak Yatim.



Yang ni pulak selawat yang boleh kita amalkan : Selawat. Ada juga disertakan kelebihan selawat dan juga syafaat Nabi S.A.W. Jumpa dekat blog Hanis Zalikha. Hehehehe. Share ye?

Bagi aku, sebaik-baik role model ialah Nabi Muhammad S.A.W. Kita boleh ambil ibu bapa kita, tokoh pemimpin,  atau sesiapa sahaja untuk menjadi role model. Tapi ingat, ambil yang baik-baik sahaja. Walau bagaimanapun, baginda S.A.W adalah role model yang terbaik dan juga bagi aku, sifat sabarnya dalam menjalani ujian dan dugaan yang datang dari segenap pelusuk, memberi aku kekuatan untuk menghadapi dugaan hidup aku. Kadang-kadang aku terlalu mengikut perasaan apabila merasakan dugaan itu dah sangat berat untuk aku hadapi. Tapi bila aku fikirkan tentang dugaan-dugaan yang baginda S.A.W hadapi, terlalu kecil dugaan aku ni. Memang kita tak sesempurna mana, tapi dalam diri kita ada sifat sabar, tabah dan kita kuat menghadapi setiap cabaran hidup. Carilah kekuatan itu. 

Sifat merendah diri, baik hati, penyayang dan sebagainya yang ada dalam diri Nabi Muhammad S.A.W sepatutnya kita contohi juga. Contohnya sigat baginda S.A.W. yang sangat penyayang terhadap haiwan. Dulu aku mungkin agak kasar bila kucing suka gesel-gesel kat kaki aku masa aku masak. Aku tolak dia dengan kaki. Tapi bila aku baca tentang betapa pengasihnya baginda S.A.W. terhadap haiwan, aku jadi tersentak. Sebab aku rasa aku sangat kejam. Apa salahnya aku ketepikan je kucing tu dengan tangan, dengan lembut. So, aku dah mula belajar untuk jadi penyayang terhadap haiwan sampaikan aku jadi minat sangat nak bela haiwan-haiwan peliharaan seperti hamster, kura-kura dan arnab. Ikan juga. Tapi kucing tak payah bela pun takpe sebab memang kucing jiran aku suka bertandang kat umah aku. Hehehehe.

My Tubby

My Teeger

My Hammy2

My Tune2

My Fishy2

Kalo nak tengok gambo tu besar punya, sila klik kat gambo untuk enlarge ok? Semua kat atas tu pet yang aku bela kat umah. Kucing-kucing tu bukan lah. Kucing jiran aku tapi suka sangat lepak umah aku. Sampai aku bagi nama kat dua2 tu. Hobi mereka ialah menggesel badan dan lepak kat kaki aku masa aku tengah masak.Hahahahha.

Harap-harap, semakin kita meningkat dewasa, semakin banyak ilmu dan ajaran yang kita timba mengenai Islam. InsyaAllah... Jom sama-sama mengingatkan diri kita yang ilmu-ilmu itu bukan hanya belajar di sekolah agama, belajar masa kita kecil tapi kita kena memperbanyakkannya lagi supaya hidup kita sejahtera di dunia dan akhirat. Amin.....

Selamat membaca. Semoga kita semua sentiasa berada di bawah lindunganNya dan mendapatkan rahmatNya.

notakukepadadiriku: Ingat sara...Ingat!!!

No comments:

HeartBeat