Tenkiu Dear!

Wednesday, February 16, 2011

Keajaiban Doa Kepadaku

Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah, aku bersyukur sangat bila doaku dimakbulkan Allah. Beberapa hari ni, aku berada dalam keadaan yang sangat runsing mengenai sesuatu. Jadi, aku berdoa setiap kali solat dengan doa yang specific / detail. Contoh kalau aku nak beli kereta, aku sebutlah apa nama kereta tu, bila aku nak. Itu doa yang detail la. Contoh je ye. Lesen pun aku tak dapat lagi, kereta kena dok dalam waiting list lagi lah. Hehehe.

Credit to : http://www.flickr.com/photos/ranoush/2111454638/

Aku sebenarnya selalu dapat rasa adanya kelebihan apabila kita berdoa, berkomunikasi dengan Pencipta kita. Pada aku, takde sesiapa pun dalam dunia ni benar-benar faham tentang aku melainkan Allah Taala. Sedangkan aku sendiri pun kadang-kadang tak faham dengan diri sendiri. Huhuhu. So, kalau ada sape-sape yang claim dia faham aku, kenal aku macam mana, itu hanyalah anggapanmu sahaja. Hakikatnya tidak. Hanya beberapa orang je yang memang kenal aku macam mana.Boleh dikira dengan jari kat sebelah tangan je. Tu pun kurang. Sebab tu lah kita kena dekatkan diri dengan Allah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Penyayang.

Hanya Allah sahaja yang faham naluri hambaNya. Buruk baik hambaNya. Jangan buat kesilapan dengan menuding yang orang tu jahat, orang tu perangai tak elok, sedangkan kita ni manusia biasa. Kita tak dapat lari daripada membuat kesilapan. Sebaik-baiknya, kita cermin diri sendiri je dan usaha untuk memperbaiki apa yang kurang. Peringatan untuk diriku juga.

Apa pun, jom kita sama-sama berdoa dan meminta kepadaNya kerana hanya Dia yang faham kita. Hanya dia yang tahu apa yang ada di dalam hati kita. Tak rugi pun. Ikhlaskan hati, tumpukan sepenuh perhatian kepadaNya apabila berdoa. Berdoa secara berterusan dengan sepenuh hati, insyaAllah dengan izinNya, doa kita akan dimakbulkan. Aku sendiri pernah merasai pengalaman sebegitu seperti semalam apabila doaku dimakbulkan Allah. Menitis air mata rasa bersyukur yang amat sangat. Allah sudi memakbulkan doaku walaupun aku bukanlah hambaNya yang baik. Syukur Alhamdulillah...

Bila waktu yang mustajab untuk berdoa?

  •  semasa hujan
  •  sewaktu sujud
  •  sewaktu mendapat nikmat
  •  waktu sepertiga malam
  •  selepas bertaubat
Gabungan adab berdoa yang baik dan cara yang betul dan mungkin pada masa yang sesuai, mana tau doa korang senang diangkat. InsyaAllah... Lagi satu, boleh juga buat solat hajat. Cara buat solat hajat, korang boleh tengok dekat sini Solat Hajat. Kalau nak belajar cara menunaikan solat sunat yang lain berserta bacaan, boleh tengok dekat sini : Solat Sunat

Di dalam surah Al-Mukmin ayat 60 menjelaskan :


"Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Ku perkenankan bagimu, sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah Ku akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina dina!"

2 comments:

Khairul Onggon said...

Mudah-mudahan doa kita selalu dimakbulkan Tuhan.. cfepat lambatnya makbul itu terpulang pada Allah Yanag Maha Pemurah memberi rezeki pada kita.. aminnn..

Cik Durian said...

insyaAllah...Amin...

HeartBeat